maandag 13 januari 2014

slow cooker : bolognesesaus

Dit recept is weightwatchers-proof en bevat ook geen tarwe of gluten, omdat het gebonden wordt met arrowroot. Arrowroot is het zetmeel uit de wortel van de pijlwortel. De foto's bij dit recept zijn van de pijlwortel of van arrowroot (gewoon te gebruiken zoals maizena, dus oplossen in een beetje water).
Ik ga er boekweitpasta  bijkoken, dan is het nog een tarwevrij recept ook. (Ik ben bij de biowinkel gaan rondneuzen...)
Ik maak het in mijn crockpot, zodat het lang kan sudderen zonder ik er omkijken naar heb.

Nodig :

  • 2 uien, fijngesnipperd
  • 2 teentjes look, fijngesneden
  • 400 g puur rundsgehakt
  • 20 cl rode wijn
  • 700 g tomatenpulp (zo'n glazen fles)
  • 6 tomaten (moet niet, maar ik had ze nog liggen en ze moesten op)
  • kruidentuiltje met laurier, tijm, salie en rozemarijn (ik had gekochte met laurier en tijm en heb er dan zelf een gemaakt met salie en rozemarijn)


  •  1 wortel, in blokjes
  • 1 couregtte in blokjes
  • 1 paprika in blokjes
  • peper en zout
  • bouillonpoeder


Maken :
De ui en de look in een beetje olijfolie aanstoven.
Het vlees er bij en rul bakken.
Rode wijn er bij en aan de kook brengen.
Dit in de crockpot doen (op hoog zetten).
Tomatenpulp en eventueel de verse tomaten in stukjes erbij, kruidentuiltes er bij en 4 uur laten pruttelen.
Wortel, courgette en paprika bijdoen, peper, zout en bouilonpoeder toevoegen en pot op 'laag' zetten en nog eens 4 uur laten pruttelen. 
Binden met arrowroot en klaar! 
Natuurlijk kan je ook gewoon met iets anders je saus binden, maar dan is het niet meer glutenvrij...
Met dit recept heb je dus 10 minuten werk en daarna hoef je er niet meer naar te kijken! Handig zo'n crockpot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten